Laat je vóór de aankoop van een schip adviseren

Wie een schip koopt, doet er goed aan zich van tevoren bij de verzekeraar te melden. Zeker als het om de aankoop van het eerste schip gaat. ‘Verzekeraars kunnen meer voor je betekenen dan alleen het verzekeren van materiële schade,’ legt Veronique Sijbrands, relatiebeheerder beroepsvaart bij EOC, uit.

Een jonge, startende schipper die (in veel gevallen) een ouder schip koopt, loopt best wat risico. Daarom is het goed om eerst een gesprek aan te gaan met de verzekeraar. ‘Oudere schepen hebben vaak ook nog oude motoren’, vertelt Sijbrands. ‘Mocht daar schade aan zijn, dan is de kans groot dat een deel van de reparatiekosten op jouw schouders vallen en als reparatie niet meer mogelijk is, dient de motor te worden vervangen door een Stage V-norm motor – heel kostbaar. Maar denk ook aan de reparatieperiode waarbij je geen inkomsten hebt. Is dat dan meeverzekerd of hoe werkt dat dan?’

DE WERKGEVER IS AL SNEL AANSPRAKELIJK

Als relatiebeheerder is Sijbrands veel in gesprek met schippers. Ze weet daardoor waar het verkeerd kan gaan en waar de behoeften liggen om risico’s af te dekken. Het valt haar op dat er niet altijd een even goed beeld is van de mogelijkheden.

‘Een deuk in de kop of een ladingschade, daar moet je een verzekering voor hebben. Voor dit soort schades weten schippers ons te vinden. Stel, je hebt een aanvaring met een kunstwerk maar zelf geen schade, ben je daarvoor verzekerd en hoe werkt dat dan wanneer er een borgstelling gevraagd wordt? En je personeel loopt wat op bij die aanvaring, ben je dáárvoor verzekerd? En wat als de aanvaring leidt tot gevolgen voor het milieu of een tekortkoming aan de lading? Het is goed je als schipper bewust te zijn van risico’s en de mogelijkheden om deze af te dekken. Als werkgever ben al snel aansprakelijk.’

VEEL TE DOEN

Het beste moment om hierover na te denken is vóór de aankoop van een nieuw schip. In de praktijk gebeurt dit helaas pas wanneer alles al beklonken is. ‘Ook dan is er gelukkig nog veel te regelen. Er komt zoveel kijken bij zo’n aanschaf! De financier stelt eisen, het schip moet in orde zijn, er moeten keuringen worden uitgevoerd, certificaten vernieuwd. De boekhouder heeft gegevens nodig en dan zijn er ook nog die verzekeringen.’

Daarom wil Sijbrands met haar team schippers graag hulp bieden. ‘Bij EOC hebben we op allerlei gebieden veel kennis in huis. Van schade en expertise tot rechtsbijstand. Een bijkomend voordeel is dat wij het complete verzekeringspakket kunnen aanbieden.’

Omdat EOC alles in eigen huis heeft, sluiten de verzekeringen ook nog eens goed op elkaar aan.

Veronique Sijbrands is relatiebeheerder beroepsvaart bij EOC.

ARBEIDSONGESCHIKTHEID

Tot slot wil Sijbrands schippers graag wijzen op de arbeidsongeschiktheidsverzekering. ‘Daar denkt niet iedereen aan.’ Ze wil niet zeggen dat schippers die sowieso moeten nemen, ‘maar wees er bewust van en maak dan een keuze. Er is natuurlijk een onderscheid tussen het hebben van één schip waar je zelf op vaart of het hebben van meerdere schepen terwijl je zelf aan wal zit.’

Zeker jonge schippers weten niet altijd van het bestaan van deze verzekering. ‘En dat snap ik ook: je bent jong en denkt nooit ziek te worden. Alleen iedereen kan van een laddertje vallen. Hoe jonger je bent, hoe eenvoudiger het is om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten voor een gunstige premie.’

NEEM CONTACT MET ONS OP

Overweeg je een (eerste) schip te kopen? Vraag dan een vrijblijvend gesprek aan met Veronique Sijbrands of een van haar collega’s bij EOC!

Dit artikel werd eerder geplaatst op Schuttevaer.

Je risico's gratis in kaart

Welke risico’s loop je met je schip? En welke aanvullende verzekeringen zijn slim om erbij te nemen?
Vraag het onze experts! Wij geven je kosteloos deskundig advies, zodat je de beste stappen zet.

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker