Koppie erbij bij aanschaf bijboot

Wat is een goedgekeurde bijboot? Die vraag krijgen we regelmatig. Volgens de ES-TRIN (de Europese standaard tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen) moeten de meeste schepen in de beroepsvaart een bijboot aan boord hebben. Dat is met oog op de veiligheid, een bijboot is namelijk naast leuk en handig, ook reddingsboot. Waar de bijboot aan moet voldoen hangt af van de vraag of het een oude of nieuwe boot is. We leggen uit hoe dit zit. 

Reeds aanwezige bijboten 

Het gaat hier om bijboten die vóór 01102003 (Zone R, Rijn) of vóór 01-01-2009 (geen Zone R) al aan boord waren. Zo’n bijboot moet op de lijst staan van goedgekeurde bijboten voor de binnenvaart, opgesteld door het CESNI. De lijst staat online.

Nieuwe bijboten

Bijboten die na bovengenoemde datum zijn aangeschaft moeten voldoen aan de norm EN 1914:2016. Er is, helaas, geen lijst met boten die aan deze norm voldoen. De eigenaar moet dus zelf aantonen dat de bijboot aan de eisen voldoet. Ons advies: vraag de verkoper hiernaar en koop alleen een bijboot als er bewijs bijgeleverd wordt dat hij gebouwd is conform EN 1914:2016.   

Bijboot of bootje erbij? 

Nog een vraag: stelt de verzekering ook eisen aan de bijboot? Ja; het moet een open vaartuig zijneventueel met één (1) buitenboordmotor en mag maximaal 70 km/uur lopenDe bijboot dient altijd binnen een straal van 25 km van het hoofdvaartuig te blijven. Alleen dan kan de bijboot worden meeverzekerd op de scheepspolis. Groter, sneller of verder? Dan heeft de boot zijn eigen polis nodig 

Tim Klaasen
EOC relatiebeheer

Delen