Klusproject: hoe een historisch binnenvaartschip een thuis werd

Het is niet voor iedereen: een oud schip kopen en deze compleet verbouwen tot luxe woonschip. Onze relatiebeheerder Wesley van Loon en zijn vrouw Iris hadden al een tijdje de droom om op een woonschip te wonen. Ze vonden een prachtig historisch binnenvaartschip en besloten deze zelf te gaan opknappen. Wat komt er eigenlijk allemaal kijken bij zo’n klus? En zijn er speciale aandachtspunten? Wesley neemt ons mee in dit bijzondere project.

Wesley en Iris woonden in een appartement nabij de Rotterdamse binnenstad. Een fijne plek, maar wonen op het water bleef kriebelen bij Iris. Het idee je huis los te kunnen gooien van de steiger en weg te varen was voor haar het ultieme gevoel van vrijheid en avontuur. Nu hadden Wesley en zijn vader, allebei volleerde klussers, onlangs een historisch binnenvaartschip gekocht op Marktplaats, met als doel deze op te knappen en te verkopen. Dat bleek het perfecte schip om hun droomhuis van te maken!

LANGS DE NOTARIS 

Na de bezichtiging aan boord zochten ze een notaris op. Omdat het schip een brandmerk heeft en bij het Kadaster staat ingeschreven, loopt de verkoop altijd via de notaris. Met de verkopende partij werd een prijs afgesproken, de notaris maakte vervolgens de koopovereenkomst op en wijzigde de eigenaarsgegevens in het Kadaster. Feitelijk dezelfde gang van zaken als bij het kopen van een huis. ‘Als er geen brandmerk op een schip zit, hoef je ook niet naar de notaris,’ merkt Wesley op. ‘Je kunt dan via “handjeklap” het schip kopen. Soms komt het voor dat een schip toch een brandmerk blijkt te hebben. In het Kadaster is deze misschien al honderd jaar geleden op naam gezet van iemand die inmiddels is overleden. Deze persoon blijft echter juridisch eigenaar en eventuele erfgenamen kunnen dan aanspraak maken op het schip. Je moet hier dus goed op letten.’

Twijfels? Dan is het goed om een (aankoop)keuring te laten uitvoeren door een expert. Zo weet je dat de basis goed is en kom je achteraf niet voor verrassingen te staan. Als je je schip flink gaat verbouwen is het belangrijk dit vooraf te bespreken met de verzekeraar. Zij kunnen je adviseren over de polisvoorwaarden.

LIGPLAATS REGELEN

De ligplaats in Rotterdam kwam Wesley bij toeval tegen. ‘Ik deed daar een keuring en zag dat er nog plekken vrij waren. Toen heb ik meteen de havenmeester gebeld en gevraagd of het klopte dat er nog ligplaatsen waren. Ik heb er nog dezelfde middag een gereserveerd.’ Niet elke ligplaats is hetzelfde. De jachthaven, waar Wesley en Iris hun woonschip hadden liggen, stelt geen aanvullende eisen. Maar wil je bijvoorbeeld in de Museumhaven liggen, dan moet je schip historisch, origineel en/of museaal zijn. ‘Ons woonschip voldeed wel aan deze eisen, maar ik heb drie jaar op een wachtlijst gestaan voor een ligplaats in de Museumhaven en al die tijd is er geen plek vrijgekomen. Niemand geeft zijn ligplaats op en de wachtrijen zijn dus erg lang. Het beste advies dat ik kan geven is dan ook om een schip met een ligplaats te kopen.’

ALLES ERUIT GESLOOPT 

De verbouwing vindt plaats in Hardinxveld-Giessendam. Daar heeft Van Loon sr. een eigen haven en kan het schip aan de steiger gelegd worden. Vooraf hebben ze in grote lijnen op papier gezet wat er gebeuren moet en hoe ze het aan gaan pakken. Wat voor schip is het? Hoe breed is het? Begin je met de muren of de vloer? Hoe ga je isoleren en met welke isolatie? Wat moet waar komen? Het zijn allemaal structurele dingen die je vooraf uit moet denken.

Het schip was al in gebruik als woonschip, maar was verouderd en slecht geïsoleerd. Door de tussenwanden werd de ruimte ook niet optimaal benut. De intentie was om deze wanden deels weg te halen en verder vooral timmer- en schilderwerk te verrichten. Maar nadat de eerste muur eruit gesloopt werd, viel op dat de boel daarachter er toch slechter aan toe was dan ze gedacht hadden. ‘Toen we het schip kochten wisten we wel dat het niet in een goede staat was, maar gaandeweg kwamen we steeds meer dingen tegen die slecht of niet handig waren, of die we toch anders wilden. Dus dan haal je nog een wand weg, en nog één en tja, uiteindelijk was alles weg’, lacht Wesley.

Alles werd er tot op het staal uit gesloopt. Daarna begonnen ze met het ijzerwerk, de basis van het schip. Dus het maken en plaatsen van nieuwe ramen en een nieuw dak. Vervolgens werd het hele schip goed geïsoleerd. Er werd een spouw gemaakt die los van de buitenwand stond, waar ook meteen de elektriciteitsdraden netjes achter weggewerkt konden worden. Wesley: ‘Het is heel erg belangrijk om een schip goed te isoleren en te ventileren. Als het binnen te warm wordt en het buiten koud is, krijg je condens aan boord. Als deze vochtdruppels onder je vloer lopen, tasten ze het staalwerk aan en kan na verloop van jaren je vlak doorroesten.’

VLOERZEIL OP DE MUUR

Toen het grote afbreek- en opbouwwerk was gedaan, werd de vloer gelegd. ‘Er lag geen vloer in toen we het schip kochten.’ Eerst hebben we alles in het vet gezet zodat het niet meer kon gaan roesten. Daarna is de vloer helemaal dichtgemaakt en hebben we er zeil overheen gelegd. Achteraf had ik dat toch anders aangepakt, omdat je nu nergens meer onder de vloer kunt kijken, mocht dat nodig zijn. Wat dat betreft moet je vooruitkijken en zou het handig zijn om een paar luiken in de vloer te maken. Maar goed, dat is een leerproces.’

De volgende stap: badkamer en keuken. Er wordt een Sanibroyeur-toilet geïnstalleerd die het afvalwater naar het achterschip kon pompen. Niet in elke haven kan een schip worden aangesloten op de riolering, en dan heb je een zogeheten vuilwatertank nodig. Deze slaat afvalwater op en wordt bij vuilwaterinzamelstations leeggezogen. De muren in de badkamer zijn afgewerkt met vloerzeil. Vloerzeil? Jazeker! Temperatuurverschillen en golfslag zorgen ervoor dat een schip beweegt. Wanneer je de wanden zou betegelen, zouden deze hierdoor kunnen gaan scheuren. Vloerzeil is dus een heel handig alternatief waar je lang plezier van hebt!

Een keuken plaatsen op een schip, is net even anders dan in een huis. Een schip ligt altijd een beetje achterover, waardoor een keukenblok scheef komt te staan. Om deze waterpas te plaatsen, zaagden de heren Van Loon op maat gemaakte balken en legden hier platen op. Dit plateau werd onder de keuken geschoven en plinten rondom het keukenblok maakten het geheel netjes af.

Omdat de vuilwater- en gasolietank achter in het schip stonden, plaatste Wesley de drinkwatertank voorop het schip. ‘Het blijft altijd een beetje spelen, met verschillende tanks die vol of leeg kunnen zijn. Afhankelijk daarvan zakt het schip meer naar voren of naar achteren. Door de drinkwatertank naar het voorschip te verplaatsen, heb ik meer balans op het schip gecreëerd.’

INRICHTEN EN VERHUIZEN NAAR ROTTERDAM

Tijdens het gesprek begin ik me af te vragen hoe ze die keuken in hemelsnaam aan boord hebben gekregen. Net als de bank, het bed enzovoort. Want via de kleine ingang op het dek kán dat niet passen! ‘Op het dak liggen dakplaten en één van deze platen kan eraf. Dat creëert een grote opening en hierdoor zijn de spullen aan boord gehesen.’ aldus Wesley. Slim bedacht en iets om in de voorbereidingen rekening mee te houden.

Toen het schip helemaal klaar was, kon de verhuizing naar Rotterdam beginnen. Wesley voer hem zelf naar zijn uiteindelijke ligplaats in Rotterdam. Wanneer je geen vaarbewijs hebt, kun je je schip laten verslepen. Eenmaal aangekomen op de ligplaats werd het schip vastgelegd met hele lange touwen, die mee rekken met het op- en neergaande water. Vanwege de hoogteverschillen, soms wel twee of drie meter, maakte Wesley een ladder langs het schip om makkelijk aan boord te kunnen stappen. Dit is niet nodig als je langs een drijfsteiger ligt, die beweegt namelijk mee met het water.

‘Daarna hebben we het schip aangesloten aan de walstroom. Toen we het schip kochten, lag deze in Grou waar hij was aangesloten op de riolering, water, gas en stroom. Maar in de Rotterdamse jachthaven hebben we deze voorzieningen niet. Daarom gebruiken we de vuilwater- en drinkwatertank aan boord. De drinkwatertank moet je om de paar dagen vullen met een slang via een tappunt in de haven. Daarmee kun je douchen, koken en drinken. Dat kost best even tijd en moet ook door weer en wind gebeuren. In de winter kunnen de slangen bevroren zijn en heb je dus geen water aan boord. Maar goed, dat gebeurt gelukkig niet zo vaak en dat maakt het nou uiteindelijk ook een avontuur, haha!’

NIEUW AVONTUUR

Inmiddels hebben Wesley en Iris het schip verkocht om aan een volgend avontuur te beginnen. Ze hebben een zeiljacht gekocht, waar ze in de toekomst het zoute water mee willen trotseren. Het wonen op hun woonschip vonden ze fantastisch. ‘We woonden in het centrum van Rotterdam, maar echt op ons eigen eilandje. Een oase van rust en vooral heel knus en gezellig. We denken er met veel plezier aan terug,’ sluit Wesley af.

Word lid van de Varende Vrienden van EOC-nieuwsbrief

De Varende Vrienden van EOC is een bron van informatie: vaartips, onderhoudstrucs en boeiende verhalen van medeschippers.
Via onze nieuwsbrief krijg je de beste artikelen maandelijks in je mailbox.
Gratis en toegespitst op jouw voorkeuren!

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker