Het loopt niet altijd los

Het is menig schipper al overkomen: het ene moment vaar je rustig en het volgende moment rommelt het bij de schroef. Meestal valt het mee, even een klapje achteruit en alles is weer zoals het hoort. Helaas kan het ook anders lopen. Dan is het noodzaak om veilig het schip naar de kant te krijgen en de schade te bekijken, zelf of met hulp van bijvoorbeeld een duiker. En dan kan het goed mis zijn

UIT DE PRAKTIJK 

Onderweg op het Markermeer draaide bij een EOCverzekerde rommel in de schroef. Een paar keer vooruit, een paar keer achteruit, het werd minder maar niet genoeg. De schipper is vervolgens heel voorzichtig doorgevaren naar een veilige ligplaats. Tijdens het afmeren viel de motor stil. Bij het herstarten maakte de motor zulke verontrustende geluiden, dat de schipper direct de motor heeft uitgezet. Gelukkig bood de boegschroef uitkomst en stond de schipper niet veel later in zijn machinekamer. Tot zijn verbazing bleek de keerkoppeling 7 cm naar achteren getrokken. Het begin van een nachtmerrie, want uiteindelijk blijkt de gehele voortstuwingsinstallatie beschadigd te zijn. De dader? Een flinke tros met een stuk staalkabel eraan. Na vijf weken repareren was het schip eindelijk terug in de vaart. Met een nieuwe hoofdmotor, gereviseerde koppeling, nieuwe flexibele koppeling, nieuwe schroefas met bussen en afdichtingen en een gerepareerde schroef. Een geschrokken schipper en een reparatie die flink in de papieren liep. Gelukkig hebben we het samen kunnen oplossen! 

HET TECHNISCHE DEEL VAN DE SCHADE 

Na het lossen van het schip, heeft een collegaschipper hem naar een stevendok gebracht. Het schip is drooggezet en zowel de motor en keerkoppeling als de schroef en schroefas zijn nauwkeurig geïnspecteerd. De firma die de motor kwam controleren, constateerde een heleboel:

  • Geen axiale speling op de krukas.
  • Geen mogelijkheid meer de motor te tornen
  • Afgebroken fundatiebouten van de koppeling.
  • Weggeslagen zeevasten rondom de fundatie van de keerkoppeling.

Bij de controle van de schroef was het ook mis:

  • Tros met staalkabel tussen schroef en buitenbus gedraaid.
  • Te grote krachten uitgeoefend op schroefas en koppeling.

Conclusie: de hele motorkoppeling en schroefasinstallatie moesten uit het schip en ook de schroef ging richting reparateur.

De schipper had onlangs zijn flexibele koppeling laten vernieuwen en die bleek zo sterk te zijn, dat deze de motor en koppeling nog aan elkaar verbonden hield. Na het loshalen van dit flexibele deel, bleek dat de motor te veel axiale speling had en dat duidde op een probleem met het axiale lager. Bij het demonteren van de motor is het axiaallager in stukken teruggevonden in het carter. De lagerkappen en krukas waren blauw verkleurd. Doordat de tros met staalkabel tussen schroef en gland gedraaid is,  zijn enorme krachten uitgeoefend op de schroefas en dus ook op de keerkoppeling. Dat zorgde voor de verschuiving in de machinekamer. Bij het demonteren van de schroef stak de achterste loopbus van de schroefas uit de bus. De schroefas bleek niet krom, maar ter plaatse werd wel scheurvorming geconstateerd. Deze grote reparatie laat zien hoe belangrijk het is om trossen goed op te bergen of te zekeren aan boord, zeker met slecht weer. Het scheelt onnodige aanschaf van nieuwe trossen maar bovenal voorkom je grote schades bij jezelf en collega’s! 

Je risico's gratis in kaart

Welke risico’s loop je met je schip? En welke aanvullende verzekeringen zijn slim om erbij te nemen?
Vraag het onze experts! Wij geven je kosteloos deskundig advies, zodat je de beste stappen zet.

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker