OVER MORSEKABELS EN HUN ONDERHOUD
Een beetje schipper weet precies wanneer hij ‘in zijn achteruit’ moet om op tijd stil te liggen in een sluis of bij het aanleggen in een jachthaven. Hendel naar achteren en de keerkoppeling doet zijn werk. Dat gaat vaak jaren goed, zonder enige hapering. Tot hij ineens weigert. Dan sta je raar te kijken: in plaats van achteruit te slaan, vaart de boot gewoon door. Dit jaar is het meerdere schippers overkomen. Er was materiële schade, maar helaas ook ernstig lichamelijk letsel. Een klein bootje is vaak nog wel op spierkracht af te stoppen, maar bij grotere vaartuigen of hogere snelheid is het een heel ander verhaal.
INSPECTOR MORSE
Hoe kan zoiets? Als de koppeling weigert, is er meestal wat mis met de morsekabel. Dat is de kabel die de regulateur bij de stuurstand verbindt met de bediening op de keerkoppeling. Als die vastzit of juist losraakt of breekt, dan doet de koppeling het niet meer. Zo’n morsekabel is een kwetsbaar onderdeel en gevoelig voor slijtage. Ons advies: ga op zoek naar die kabel – soms is hij weggewerkt en is het even speuren – en controleer hem regelmatig. Kijk naar de kabel zelf, maar ook naar de bevestiging. Een morsekabel mag niet scherp de bocht omgaan of in aanraking komen met hete onderdelen zoals de uitlaat. Bij twijfels over de staat kun je hem maar beter vervangen. Het is een kleine uitgave als je het afzet tegen de mogelijke schade als de kabel totaal onverwachts dienst weigert.
TOP 5 KABELPROBLEMEN
Oorzaken die onze experts in de praktijk het meest tegenkomen:
- losgekomen borgboutjes
- onvoldoende borging
- slecht lopen van de bedieningskabel
- beschadigde kabel
- losgekomen bevestigingssteunen
VERKEERDE REACTIE
Eerste reactie als de boot gang blijft maken terwijl je denkt achteruit te slaan? Extra gas erop. Maar als de morsekabel naar de keerkoppeling net is geknapt, dan staat hij nog in zijn vooruit en geef je dus gas vóóruit. Dat maakt een kink in de morsekabel extra link.