Een autokraankeuring is geen klusje voor tussendoor

Dat een autokraankeuring ook door de schipper zelf gedaan mag worden, wil niet zeggen dat het niet serieus genomen hoeft te worden. Het is een belangrijke actie die niet tussen neus en lippen door gedaan moet worden.

Nieuw aan boord geplaatste autokranen met een hijsvermogen onder de 2000 kg moeten gekeurd worden. Sinds 2011 geldt dat ook voor bestaande kranen van voor 1995. De keuring moet worden gedaan door een erkende instantie, door middel van het uitvoeren van een proef met 125 procent belasting of een sterkteberekening.

Na de eerste keuring moet deze iedere 10 jaar herhaald worden door een ‘erkend’ deskundige. Van deze keuringen moet ook een door de keurder ondertekende verklaring aan boord aanwezig zijn. Los van de 10-jaarlijkse keuring schrijft de regelgeving ook nog voor dat zo’n kraan ieder jaar geïnspecteerd moet worden door een deskundige op veilige werking.

In de praktijk betekent dit dat de jaarlijkse inspectie uitgevoerd kan worden door iedereen die zichzelf deskundig vindt. Dat kan dus ook de schipper zelf zijn, in de praktijk komt dat regelmatig voor. Dat is natuurlijk wel zo makkelijk (en goedkoop), maar het brengt ook risico’s en verantwoording met zich mee. Door onvoldoende kennis van zaken kunnen er (potentiële) risico’s over het hoofd worden gezien. Dat kan vreselijke gevolgen hebben.

Bijvoorbeeld als door een slechte kwaliteit de staaldraad breekt, door een weigerende rem de auto naar beneden valt, of door een gebroken hydrauliekslang en/of een kapot ventiel een hele kraan inclusief auto naar beneden valt. Het zou toch vreselijk zijn als een kraan of auto op jouw stuurhut of, erger nog, op personeel of familie valt.

Wij adviseren je dan ook dringend deze jaarlijkse inspectie uit te laten voeren door iemand die bewezen deskundig is. Als je de jaarlijkse keuring zelf, of door jouw bemanning wilt (laten) doen, adviseren wij dringend deze persoon goed te laten instrueren door iemand met ervaring in het keuren van kranen. Naast het feit dat je deze inspectie vooral voor de veiligheid van jezelf en bemanning uit laat voeren, willen we je er ook op attenderen dat de handhavers (in zowel Nederland als daarbuiten) hier regelmatig aandacht aan schenken en flinke boetes uitschrijven als niet aan de normen is voldaan.

 

Laat je schip keuren!

Moet het certificaat verlengd worden, of ga je een schip aankopen? Er zijn volop redenen om je bezit door EOC te laten keuren. Onze experts hebben alle kennis in huis, zodat jij verzekerd bent van de beste zorg.

Niels van Leeuwen
EOC Expertise

Delen