De piloot of de pineut?

AANDACHTSPUNTEN BIJ EEN TRACKPILOT

De scheepvaart staat bekend als een innovatieve sector, aan boord is menig handig snufje te vinden. Zo heeft ook de trackpilot zijn intrede gedaan: een volledig geautomatiseerd koerssysteem waarmee een schip op een vooraf vastgelegde lijn (een ‘track’) kan varen. Hierbij wordt de besturing van de automatische piloot aangestuurd door de software van het koerssysteem. Het maakt het varen minder intensief. Nog interessanter is dat er minder stuurbewegingen nodig zijn. Het schip vaart als het ware de meest optimale route door het vaarwater en dat bespaart brandstof. Goed voor het milieu, maar momenteel toch ook heel fijn voor de portemonnee. 

BLIJF IN DE STUURHUT

Voordat je nu massaal naar jouw leverancier snelt om te infomeren naar de verschillende systemen van trackpilots, is er wel een aantal belangrijke aandachtspunten om bij stil te staan. Te beginnen met de wetgeving. Op dit moment definieert de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) een trackpilot als een vorm van navigatie op niveau 1: ondersteuning bij de besturing. Hierbij geldt dat de besturing kan worden uitgevoerd door het schip (de trackpilot), maar dat de verantwoordelijkheid voor de monitoring, reactie op de vaarwegomgeving en eventueel ingrijpen volledig bij de schipper liggen. Dat betekent dus dat je te allen tijde aanwezig moet zijn in de stuurhut! Ook al is het heel verleidelijk om even weg te lopen tijdens het varen als de trackpilot aan het werk is. Als het misgaat kun je beter de piloot zijn in plaats van de pineut. En er zijn nog wat zaken waar u alert op moet zijn bij het gebruik van een trackpilot: 

  • Een trackpilot integreren in bestaande systemen aan boord kan de foutgevoeligheid vergroten en de weergave minder overzichtelijk maken. Denk hierbij aan de combinatie van het vaarkaartsysteem, radar/radaroverlay en de trackpilot in een beeldscherm. 
  • Het wordt sterk aanbevolen om de trackpilot op een aparte computer te laten draaien waarop geen andere software geïnstalleerd is. Dit om storingen te voorkomen. 
  • Check de kleine lettertjes van een aankoopovereenkomst van een trackpilot. Soms word je verplicht om bijvoorbeeld automatische updates op de computer uit te schakelen. Als je dit niet in de gaten hebt, mis je mogelijk belangrijke (beveiligings)updates die jouw hele vaarsysteem kunnen schaden.  
  • Andere schepen in de omgeving kunnen gebruik maken van dezelfde koerslijn die jouw trackpilot vaart. Een trackpilot ziet dat niet, jij bent degene die de koers handmatig moet aanpassen als een aanvaring zou dreigen. 
  • Een trackpilot houdt geen rekening met het naderen van kunstwerken, stroming, diepgangen, hoogte van het schip, doorvaarthoogtes of windrichtingen. Ook hier ben je verantwoordelijk voor het monitoren en eventueel wijzigen van de automatisch uitgestippelde koers. 
  • Je bemanning en eventuele aflossers hebben een duidelijke instructie nodig, niet iedereen heeft al gewerkt met een trackpilot of met het door jou aangeschafte merk.  
  • Omdat het varen minder intensief is met een trackpilot, kijkt degene aan het roer anders naar de omgeving. Een algemene zorg is het verdwijnen van vaarwegkennis door geautomatiseerde navigatiesystemen. 

NIET BLINDVAREN OP EEN TRACKPILOT

Een trackpilot is dus vooralsnog een ondersteunend navigatiesysteem. Tijdens gebruik moet daarom altijd een gekwalificeerd en vooral oplettend persoon in de stuurhut aanwezig zijn. Blindvaren op een trackpilot is absoluut niet mogelijk. Technieken blijven voortdurend ontwikkelen, het kan iedere keer weer beter en slimmer. Dat zien we ook op het gebied van (semi-)autonoom varen. Uiteindelijk zullen regelgeving en keuringseisen volgen in deze innovaties. Voor nu geldt bij een trackpilot: hou je vaarwegkennis actueel en vaar alert, met het roer in eigen hand of met de hand vlak bij de trackpilot.  

De CCR heeft een handig schema gemaakt met de regels voor de verschillende soorten van automatisering van navigatie. Bekijk hem hier.

Vraag een offerte aan

Meteen helderheid over de kosten? Dat is met een klik op de knop geregeld.
Vul je gegevens en de gewenste dekking in, dan sturen onze experts je vrijblijvend een offerte toe.

Marnix de Bakker
Marnix de Bakker
Preventie Manager