Dan koop je toch gewoon een boot?

Het lijkt zo eenvoudig. Verliefd geworden op een bootje, dus hup: portemonnee trekken, motor starten en gaan! Maar ook als je tijdens de aankoop je niet te veel door emoties laat leiden, dan nog is het lastig om alles te overzien en de juiste beslissingen te nemen. Dus hoe zorg je ervoor dat je de “Utopie” of “Ideaal” na de koop niet hoeft om te dopen tot “Domper” of “Flop”?

UIT DE PRAKTIJK, WAAR GEBEURD

Meneer M. koopt een stalen boot. Lijkt een prima ding, dus hij koopt hem ‘in het water’ en laat geen aankoopkeuring doen. Niet lang na de aankoop belt de havenmeester: de boot is gezonken en ligt grotendeels onder water. Met wat pompen krijgen ze de boot weer drijvend en meneer M. regelt transport naar een werf. Daar volgt de inspectie, maar bij het afkloppen van de romp vallen de gaten er al in. En er is meer mis: ook de constructie aan de binnenkant verkeert in slechte conditie. Niet alleen moet er heel veel staalwerk gerepareerd worden, maar er is ook waterschade aan de motor, elektra, betimmering en inventaris. In plaats van het vaarplezier dat hij voor ogen had, wacht meneer M. een gepeperde rekening.

VIJF TIPS VOOR HET KOPEN VAN EEN BOOT

Iedere boot is anders, maar er zijn een paar dingen waar je zeker op moet letten bij aankoop van een tweedehands boot. We hebben het hier over een gebruikte motorboot, motorjacht of zeilboot, kortom: een pleziervaartuig.

1. Laat een aankoopkeuring doen
Een aankoopkeuring geeft meer zekerheid over de staat van het vaartuig. Kijk op de website van de NVEP of HISWA welke experts je hiervoor kunt benaderen. Een deskundige bekijkt de boot dan van buiten en binnen: van schroefas tot verfsysteem en van motorinstallatie tot sanitair. Ook keuring op het droge of een vaartest is mogelijk. Uiteraard biedt een keuring nooit 100% garantie, maar kan wel voorkomen dat je een kat in de zak koopt.

2. Kijk, luister en test
Inspecteer ook altijd zelf, al was het maar om uit te zoeken of deze boot écht is wat je wilt. Bekijk het hele vaartuig en heb je een kennis die bootjesgek is: neem hem of haar mee, want twee zien meer dan één. Kijk overal achter, onder en in, want rottigheid komt vaak van binnenuit. Maak ook zeker een proefvaart: hoe klinkt de motor en hoe reageert de boot? Als je serieus geïnteresseerd bent, zou een testrondje geen probleem moeten zijn. Sputtert de verkoper tegen of mag je niet alles zien, dan is er misschien toch iets mis.

3. Weet met wie je zaken doet
Bij een gerenommeerde scheepsmakelaar weet je met wie je te maken hebt. Bij een particulier is het verstandig om wat onderzoek te doen. Op Marktplaats bijvoorbeeld kun je zien hoelang iemand al actief is als verkoper en hoe andere kopers deze persoon beoordelen. Op zijn minst wil je weten of de identiteit klopt en of de verkoper wel de eigenaar van de boot is. Dus vraag naar paspoort of rijbewijs en een eigendomsbewijs zoals een koopcontract, registratie of verzekeringspolis. Maak ook even een praatje met de havenmeester, vaak levert dit nuttige informatie op.

4. Bekijk het financiële plaatje
Zet de verwachte kosten van aanschaf (inclusief aankoopkeuring) op een rij, plus eventueel transport of verwachte reparaties. Denk ook aan jaarlijks terugkerende kosten zoals onderhoud, ligplaats en/of stalling en verzekering. Om te voorkomen dat er later een schuldeiser op de stoep staat, is het slim om te controleren of de boot ‘vrij van lasten’ is. Als een vaartuig een brandmerk heeft, kun je bij het Kadaster nagaan of er een hypotheek op zit. Koop je van een particulier, check dan of de BTW is betaald. De oorspronkelijke aankoopfactuur of invoeraangifte is hiervoor een goed bewijs.

5. Regel de papierwinkel
Stel een koopovereenkomst op, online vind je voorbeelden. In het contract staan naast het bedrag en de gegevens van koper, verkoper en boot, ook de voorwaarden, leverdatum en een lijst van meegeleverde inventaris. Staat het vaartuig in het Kadaster, dan moet de overdracht via de notaris lopen. Zo niet, stel dan zelf een overdrachtsbewijs op. Na betaling en overdracht ben je de eigenaar, gefeliciteerd! Nu alleen nog de registratie op naam zetten (bij snelle motorboten) en de verzekering regelen. Zorg dat op de datum van overdracht de verzekering op je naam staat, je wilt niet met je nieuwe aanwinst onverzekerd het water op.

Nóg meer informatie? Download het Infoblad pleziervaartuig kopen.

Premie berekenen en verzekering afsluiten kan 24/7 via www.eoc.nl/verzekeringen/pleziervaart.

    Bereken nu je premie

    Ontdek binnen vijf minuten wat je premie is en sluit vandaag nog een verzekering af.
    Onze belofte: bij EOC krijg je optimale dekking tegen een scherpe prijs.
    Dan vaar je met een gerust hart weer verder.

    Melanie Vermaas
    Melanie Vermaas
    Verzekeringsadviseur pleziervaart