Cursus jungle-varen

De lucht is strakblauw en het water groen, niets staat een heerlijke vaardag in de weg. Of toch wel? De laatste jaren wordt het water in de zomer op sommige plekken wel érg groen. Vooral in het IJsselmeergebied, daar woekert waterpest, aarvederkruid en fonteinkruid. Voor watersporters al vervelend genoeg om door slierten en stengels te moeten ploegen, maar wat een mooie vaardag pas echt goed verpest, is een oververhitte motor.  

Als je door een dik, groen tapijt vaart, is de kans groot dat er stukken waterplant met het koelwater mee aangezogen worden en de aanvoer verstoppen. De motor krijgt dan onvoldoende koeling en raakt oververhit. Heeft de motor een temperatuuralarm, dan zal hij met een harde piep melden dat hij het te heet krijgt. En ja, wat doe je dan? Niet doorvaren in ieder geval! Het is verbazingwekkend hoeveel mensen een motoralarm wegdrukken en gewoon het gas erop houden. Mijn advies: wees verstandig, zet de motor af (als dat veilig kan) en onderzoek wat er loos is. Met doorvaren kun je de motor onherstelbaar beschadigen.  

BLOKKADE OPHEFFEN

Het onderzoek begint bij de wierpot. Zit er geen water in de wierpot, dan is waarschijnlijk de inlaat geblokkeerd. Vaak kun je de troep met de hand eruit trekken en is het probleem opgelost. Maar er kan ook iets mis zijn met de impeller, die kan door plantenstengels zijn vastlopen of deels zijn afgebroken. Een impeller is kwetsbaar en heeft een beperkte levensduur, dus het is slim om deze periodiek te vervangen en altijd een reserve aan boord te hebben. Terug naar de wierpot: ook de wierpot zelf kan verstopt raken met plantenresten. In dat geval moet hij open en schoongemaakt worden. Is dat allemaal in orde en krijgt de motor nog steeds onvoldoende koeling? Dan zit het probleem verderop en komt er meer sleutelwerk bij kijken. Helaas betekent dat meestal einde vaardag. Keer stapvoets terug naar de haven of vraag een mede-watersporter om een sleepje. 

CHECK EN DUBBELCHECK

Ik noemde al de impeller, maar er is meer wat je preventief kunt doen. Het is altijd aan te raden om voor vertrek een inspectierondje te doen in de motorkamer en hierbij ook het koelwater te controleren. Check regelmatig alle slangen en vervang ze indien nodig. Gebruik van koelwatertoevoeging (in het gesloten deel) kan invloed hebben op de kwaliteit van de slangen, waardoor ze eerder vervangen moeten worden. Controleer en reinig ook periodiek de koelers en beluchters, dat voorkomt onaangename verrassingen zoals koelproblemen of motorschade door terughevelend water via de uitlaat. 

WATERPLANTMELDER

Waterplanten kunnen dus schade veroorzaken, maar het is ook bijzonder onplezierig varen door een groene brij. Dus liever vermijd je de plekken waar ze woekeren. Naast gewoon overboord kijken, kun je ook de website of app ‘Waterplantmelder’ raadplegen. Die geeft overlastmeldingen weer en laat zien waar wel en niet is gemaaid. De app is gratis en erg handig bij de reisvoorbereiding. Wie zelf een dichtgegroeid vaarwater tegenkomt, kan een melding doorgeven om overheden en andere watersporters te waarschuwen. Dus: kijk op www.waterplantmelder.nl, maak de boot in orde en ga eropuit. Een goede, blauwe vaart gewenst. 

Ernst Geluk, expert

Bereken nu je premie

Ontdek binnen vijf minuten wat je premie is en sluit vandaag nog een verzekering af.
Onze belofte: bij EOC krijg je optimale dekking tegen een scherpe prijs.
Dan vaar je met een gerust hart weer verder.

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker