Binnenvaartondernemers in beeld: Duikbedrijf Europa

Van duikbedrijf tot werf, van vrachtschip tot tanker: EOC verzekert heel wat maritieme bedrijven in Nederland. Omdat wij altijd nieuwsgierig zijn naar hoe zulke ondernemingen precies te werk gaan, presenteren we hier een serie met beelden en ervaringen van de mensen (en schepen!) achter het bedrijfslogo.

Bij een duikbedrijf denk je aan pakken van neopreen, helmen en luchtslangen. Toch heeft de grootste investering die duikbedrijf Europa in de afgelopen 50 jaar heeft gedaan ogenschijnlijk weinig met duiken te maken: de aanschaf van het gloednieuwe werkschip met de passende naam Europa. 

Het schip is het kloppende hart van het duikbedrijf te noemen. Dat is goed te merken op een zonnige woensdag in het hartje van het historische stadje Brielle. Daar in de binnenhaven is het duikbedrijf bezig met het vervangen van de koningspalen. Die houten palen moeten onder water worden afgezaagd. De onderste delen van de palen zijn nog goed. Door middel van een mof wordt er een nieuw deel opgezet. Het werkschip ligt in de haven en vanaf het dek gaat duiker Sijmen van Grunsven (28) het water in. De duikploegleider en stand-by duiker staan op het dek en geven instructies.

De sfeer aan boord van werkschip Europa is opperbest. (V.l.n.r.) Jeffrey van Grunsven, Koen Goossens, Sijmen van Grunsven, Kees van Trigt, Marc van der Steeg.

Vanuit de stuurhut kijkt schipper Kees van Trigt (43) naar de mannen. Straks krijgt hij het signaal om het schip te verleggen, zodat de volgende paal bereikt kan worden. De stuurhut oogt modern en praktisch, er zijn veel handige kasten voor de paperassen en het dek is makkelijk schoon te houden. Het schip heeft camera’s rondom en een speciale baggeruitvoering van kaartenleverancier Tresco.

FUNCTIONALITEIT

Luxe of teakhout hoeft niet aanwezig te zijn op een werkschip, volgens Van Trigt. ‘Het hele schip moet functioneel zijn’, legt hij uit. Samen met de duikers en eigenaar heeft Van Trigt het schip ontworpen. ‘We zijn met z’n allen bij elkaar gaan zitten. Wat doen we met het schip, wat hebben we nodig en wat willen we anders dan voorheen. Duidelijk was dat het werkdek even groot moest blijven als op het oude schip. Die ruimte hebben we altijd nodig.’

Alles is gericht op het dagelijks gebruik. Van Trigt somt op: ‘Het schip heeft verlengbare spudpalen tot 34 meter. Via de boeg kan een kraan, vrachtauto of bijvoorbeeld een maaimachine er moeiteloos op rijden. Het dek is extra breed, onder het dek is ruimte om zaken zoals spudpalen en knijpers op te ruimen.’ Alle elektra zit droog achter deuren en de accommodatie heeft veel weg van een luxe bouwkeet. Indien nodig kan Van Trigt aan boord slapen en bij vies weer kan de bemanning in de natte ruimte omkleden. ‘Die is volledig waterdicht. Even de slang er doorheen en alle modder en zand is weg.’

Eigenaar Marc van der Steeg van het duikbedrijf luistert geamuseerd naar de woordenstroom van Van Trigt. Elf jaar geleden kocht Van der Steeg duikbedrijf Europa. Voor hem was de vervanging van het werkschip een goede investering met oog op de toekomst.

KRAANMACHINIST

Voor Van Trigt betekent het schip veel. De Brabander is een gepassioneerd schipper. Op LinkedIn en Twitter is Van Trigt een bekende. Regelmatig scoren zijn posts over smalle passages of zijn sfeervolle avondfoto’s van de waterweg vele duizenden views. ‘Het was wel wennen in het begin. Een echte cultuurshock. In het begin dacht ik: “waar ben ik aan begonnen?”. In de waterbouw is het varen toch meer bijzaak. Maar ik zou nu niet anders meer willen. Schippers kijken vaak vanuit emotie. Natuurlijk mag het mooi zijn, maar het gaat er uiteindelijk om of je er een gezonde boterham mee kunt verdienen.’

Naast schipper is Van Trigt ook een gecertificeerd kraanmachinist. Met hetzelfde gemak als hij het schip bestuurt, hijst hij de meterslange palen aan boord. Trots leidt van Trigt zijn bezoek rond op het schip. Beneden staat de Europa strak in de verf. ‘Zelf gedaan’, lacht Van Trigt. Een stevige werkbank met schier onverwoestbare laden laat zien dat de Europa een echt werkschip is. Het schip heeft ook geen gangboord achter. ‘Dat gebruiken we toch niet en levert veel ruimte op in de woning.’

Duiker Sijmen van Grunsven.

Duikbedrijf Europa bestaat dit jaar 50 jaar. Het werkschip biedt veel mogelijkheden. Bodemonderzoek bijvoorbeeld. ‘Een sondeerwagen rijden we zo aan boord. In het midden van het schip zit een gat (moonpool), waardoor het bodemonderzoek kan worden uitgevoerd.’

‘EOC BEZORGT ONS VEEL WERK’

‘We hebben een connectie met EOC. We zijn in de eerste plaats een duikbedrijf. Via EOC hebben wij contact met schippers. Als er bijvoorbeeld een tros in de schroef zit, schakelt EOC ons in.

‘Wij hadden al heel lang een relatie met EOC. Ik vond het niet correct dat zij ons voortdurend inschakelen terwijl ons schip bij iemand anders is verzekerd. Het moest wederkerig zijn. Als het prijstechnisch en qua voorwaarden kon, wilde ik overstappen. De aanschaf van het nieuwe schip was een uitgelezen kans om dit te doen.’ Niet alleen bij vastzittende schroeven wordt duikbedrijf Europa ingeschakeld. ‘We hebben een 24/7-service voor alle denkbare calamiteiten. We werken landelijk. We doen bijvoorbeeld ook video-inspecties, helpen bij het afdichten van lekkages na een aanvaring en verzorgen bergingen van klein tot groot.’ Relatiebeheerder Wesley van Loon van EOC: ‘EOC gaat voor kwaliteit en duikbedrijf Europa ook.’

(Foto’s en tekst René Quist)

Dit artikel verscheen eerder in de Schuttevaer.

Vraag een offerte aan

Meteen helderheid over de kosten? Dat is met een klik op de knop geregeld.
Vul je gegevens en de gewenste dekking in, dan sturen onze experts je vrijblijvend een offerte toe.

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker