Beveiligen en opletten op afstand. Aan de wal is het al lang niet gek meer: alarmeringen die via een internetverbinding op afstand vertellen wat er thuis aan de hand is. In de scheepvaart is het nog veel minder gewoon, terwijl schepen vaak onbeheerd op afgelegen plekken liggen.
Jan Hoek, schipper-eigenaar van de duwboot ”Scaldis” besloot na een inbraak dat het tijd werd een uitgebreide installatie aan te leggen. Niet alleen om inbraken te detecteren, maar ook al het andere onraad of de problemen die aan boord van een schip kunnen ontstaan. Plus: de mogelijkheid er op afstand iets aan te doen. ‘Ons schip ligt regelmatig op onbewaakte ligplaatsen, zonder personeel aan boord’, zegt Hoek. ‘Recent werd er ingebroken en was er een laptop verdwenen. Een duur apparaat, met dure software en ook nog eens de complete bedrijfsadministratie. Een strop die ik niet nog een keer wil.’ Samen met zijn vaste elektrotechnicus heeft Hoek een uitgebreid systeem aangelegd. En de afgelopen maanden heeft dat ook zijn dienst bewezen. ‘Het maakt niet uit waar we liggen, als er maar mobiel ontvangst is.’
De gekozen alarminstallatie is een W30, die voorzien is van vier ingangen voor het aansluiten van vier verschillende alarmsensoren. Aan boord van de “Scaldis” werd zodoende voorzien in de beveiliging van:
- Het eventueel wegvallen van de boordspanning op zowel het 400V als het 230V-systeem.
Beveiligd zijn daarmee de circulatiepomp van de cv, de koelkast, de diepvriezer etc. - Het eventueel binnendringen van water in de bilgeruimte (in de machinekamer). De bekabeling van het al bestaande bilge-alarm werd daarvoor in beperkte mate uitgebreid en is zo gekoppeld aan het W30-alarmsysteem.
- Eventuele rook c.q. brandontwikkeling in het woongedeelte. Hiervoor werd er een rooksensor gemonteerd in de roef.
- De roef zelf voor wat betreft inbraak. Hiervoor is de toegangsdeur voorzien van deurcontacten én is er een zogenaamde PIR-sensor gemonteerd op een strategische plaats. Zo’n sensor detecteert elke vorm van beweging op basis van een combinatie van lichaamswarmte en beweging.
Mocht er tijdens de afwezigheid van de eigenaar één van deze alarmcondities optreden, dan wordt het W30-alarmsysteem geactiveerd die op zijn beurt – binnen een tijdsbestek van ongeveer 10 seconden contact legt met de mobiele telefoon van de eigenaar. De eigenaar wordt opgebeld door het alarmsysteem, waarna een (eerder ingesproken) tekstbericht klinkt, waaruit Hoek op kan maken wát er precies aan de hand is aan boord. Het vergt daarna slechts een simpele toetshandeling (hekje #) op de mobiele telefoon om het alarmsysteem aan boord te kennen te geven dat ‘de boodschap is begrepen’, en dat er vanzelfsprekend direct actie wordt ondernomen op één van de doorgegeven alarmmeldingen. En ook op afstand kan actie worden ondernomen. Het systeem heeft namelijk ook vier uitgangen. Er kan dus uit vier acties worden gekozen. Denk bijvoorbeeld aan het aan- en uitzetten van pompinstallaties of het inschakelen van een generatorset. ‘Dat onderdeel functioneert nog niet bij ons, maar daar zijn we wel mee bezig.’ Het alarmsysteem geeft Hoek veel rust. ‘Voorheen onderbrak ik mijn vakantie geregeld om even langs het schip te rijden. Ook in het weekend ging ik vaak even kijken. En het systeem is makkelijk in en uit te schakelen, met behulp van een zendertje in de vorm van een sleutelhanger.’
Heb je zelf ook iets bijzonders aan boord geïnstalleerd dat de veiligheid op welke manier dan ook verbetert? We zijn altijd geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen en willen jouw collega-ondernemers er graag van laten leren. Laat het Marnix de Bakker (preventiemanager) weten, via m.de.bakker@eoc.nl.