Stroomnetbeheerders zien in de thuisbatterij een oplossing voor het overbelaste stroomnet. Met de groeiende populariteit van de thuisbatterij, waarmee je zelf zonne-energie kunt opslaan, verwacht scheepsverzekeraar EOC dat steeds meer woonschepen uitgerust worden met deze oplossing. Preventiemanager Marnix de Bakker legt uit waar je op moet letten.
‘We hebben nog geen incidenten gehad aan boord van woonarken of woonschepen,’ vertelt De Bakker, ‘en dat willen we graag zo houden.’ De preventiemanager heeft zich verdiept in de thuisbatterij en kwam tot de conclusie dat opstalexperts die schades aan huizen behandelen al de nodige ervaringen hadden. ‘Die merkten dat er dingen niet goed gingen. Een batterij brengt risico’s met zich mee, de belangrijkste zijn explosie en brand. Voor de eigen veiligheid en om schade aan de woning te voorkomen, wil je als eigenaar de risico’s zoveel mogelijk beperken. Voor je woning op het water geldt hetzelfde.’
EOC verzekert enkele duizenden woonarken en woonschepen. Daar ziet de verzekeraar nog weinig thuisbatterijen, maar die zijn volgens Nieuwsuur wel sterk in opkomst. ‘En met de problemen op het stroomnet en toenemende energiekosten wordt het ook steeds interessanter,’ voorspelt De Bakker.
BRANDGEVOELIG
Hij besloot een infoblad over het onderwerp te maken. ‘Een woonark of woonschip is anders dan een huis, met een andere bouwwijze en vaak ook brandgevoelig materiaal, zoals hout.’ Aan boord van een schip zijn de vluchtwegen vaak beperkt, waardoor een brand desastreuze gevolgen kan hebben. ‘Waterbewoners moeten extra alert zijn op brandgevaar.’
Het is allereerst van belang de juiste thuisbatterij te kiezen. Belangrijk is om daarbij te kijken naar de capaciteit. Met een overzicht van het jaarlijkse stroomverbruik en een lijst van de elektrische apparatuur kan de benodigde capaciteit worden bepaald. ‘Neem hierin ook de plannen mee voor vernieuwing aan boord. Bijvoorbeeld de aanschaf van een nieuwe airco, elektrisch koken of warmtepomp. Zo kan de thuisbatterij even vooruit.’
Momenteel worden drie soorten thuisbatterijen toegepast: loodzuur, zoutwater en lithium. ‘Welke batterij het meest geschikt is, hangt af van specifieke wensen. Lees je daarom goed in of laat je adviseren.’
OVERLADEN
Bedenk ook waar je de thuisbatterij voor gaat gebruiken, stelt De Bakker. ‘Overladen is een factor die het risico kan vergroten.’ Hij raadt aan om de thuisbatterij door een erkende installateur van InstallQ te laten installeren. Voorafgaand aan de aanschaf en installatie is het verstandig om contact op te nemen met je verzekeraar.
Uiteraard is het van belang de thuisbatterij op een veilige plek te plaatsen. Daarin verschillen woonschepen sterk van huizen. ‘De ruimte op een woonschip is vaak beperkter. Ik ken bijvoorbeeld meterkasten die gebruikt worden als opslagruimte.’ Bij voorkeur wordt de thuisbatterij geplaatst in een schuur of berging aan de wal, maar dit kan niet altijd. ‘Plaats de batterij in een technische ruimte, liefst op een betonnen of andere niet-brandbare ondergrond. De ruimte moet ook voldoende ventilatie hebben. De meterkast is dus niet de juiste plek.’
ES-TRIN
De Bakker vindt het belangrijk te benoemen dat de regels aan boord van binnenvaartschepen anders zijn. ‘De regels en tips voor een thuisbatterij op een woonschip zijn vrij vergelijkbaar aan die voor een woonhuis. Binnenvaartschepen beschikken al vaker over een accupakket, dat kan fungeren als een soort thuisbatterij. Zij moeten zich houden aan ES-TRIN-regelgeving. ES-TRIN stelt nagenoeg geen eisen voor gecertificeerde pleziervaartuigen die gecertificeerd zijn volgens “klaarblijkelijk gevaar”, hierbij raden we toch sterk aan om bij een varend schip extra aandacht te besteden aan de veiligheid.’
Download hier het EOC Infoblad Thuisbatterij voor meer informatie.
Dit artikel werd eerder geplaatst op Schuttevaer.