Stuwadoorschade: do’s en don’ts

Stel, bij het laden slaat de grijper een deukje in de den. Of de last tikt even de stuurhut aan. Geen groot drama, maar wel schade. Wat doe je dan? Doorvaren en het later regelen? Of toch maar iets op papier zetten en de stuwadoor of verlader dit laten tekenen?

Dat laatste is natuurlijk het juiste antwoord, dat snapt iedereen. Maar in de haast om de lading op tijd van A naar B te krijgen, gebeurt dit niet altijd. En zonder verklaring achteraf de schade verhalen, dat wordt een moeilijk verhaal. Dus we zeggen het nog maar eens: vaar nóóit weg zonder verklaring.

DO’s

  • Stel een verklaring op. Gebruik daarvoor het formulier van de verlader of het EOC toedrachtsformulier.
  • Beschrijf precies wat er is gebeurd. Wat kwam er tegen welk deel van het schip? Wat waren de weersomstandigheden?
  • Wat waren de laadomstandigheden?
  • Is er overeenstemming over de schuld, bijvoorbeeld een fout van de kraanmachinist? Noteer ook dat, bij voorkeur met een verklaring dat de veroorzaker de schade zal vergoeden.
  • Maak foto’s en/of video’s van de schade en de situatie.
  • Laat de verklaring ondertekenen met een duidelijk leesbare naam, datum en handtekening.
  • Blijf vriendelijk maar standvastig.
  • Meld de schade direct bij EOC.

DON’Ts

  • Wegvaren zonder verklaring.
  • Genoegen nemen met een mondelinge toezegging.

NOG BETER: SCHADE EN DISCUSSIE VOORKOMEN

  • Verdiep je in de algemene voorwaarden van de reis.
  • Bij twijfel, informeer vooraf naar het type laad- of losmaterieel.
  • Bevalt het je niet? Maak bezwaar voordat het laden of lossen start!
  • Maak kwetsbare delen zoals de pet van de stuurhut en het gebint goed zichtbaar, bijvoorbeeld met fluorescerende verf of zwart-gele strepen.

Bereken nu je premie

Ontdek binnen vijf minuten wat je premie is en sluit vandaag nog een verzekering af.
Onze belofte: bij EOC krijg je optimale dekking tegen een scherpe prijs.
Dan vaar je met een gerust hart weer verder.

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker