Ontdek de wintertips van EOC

Overwintert je schip in het water en zijn je loospijpen uitgerust met een afsluiter? Laat deze dan openstaan. Steek in elke loospijp een tuinslang die minimaal 30 centimeter onder water steekt. Waarom? EOC legt het je uit.

STEEK EEN TUINSLANG IN DE LOOSPIJP 

In de loosgaten in de kuip van je schip staat altijd water. Komen de temperaturen vervolgens onder het vriespunt? Dan bevriest dit water, wat er vervolgens voor zorgt dat de afvoeren en de afsluiters van de loosgaten stuk kunnen vriezen. Hierdoor kan je schip uiteindelijk zelfs zinken.

Dit kun je eenvoudig tegengaan met (delen van) een rubberen tuinslang. Sluit allereerst de beide uiteinden van ieder stuk slang waterdicht af met bijvoorbeeld een kurk. Steek vervolgens een tuinslang in iedere loospijp. Zorg ervoor dat elke slang tot minimaal 30 centimeter onder het water doorloopt.

MEEVEREN 

Waarom dit werkt? Uitzettend ijs heeft veel kracht. De lucht in de tuinslang neemt deze druk op en kan als het ware ‘meeveren’. Er is daardoor voldoende ruimte voor het ijs om uit te zetten, wat druk op de loospijp zelf voorkomt.

TIP VAN EEN VERZEKERDE  

Naar aanleiding van dit artikel kregen we van een verzekerde nog een tip om je afvoeren te beschermen, welke wij je niet willen onthouden.

‘Ik heb een stuk slang gemaakt met een dop eromheen, die met een rubberen afdichtingsring op het afvoerputje van de gootstenen kan worden gedrukt. Vervolgens blaas ik in de slang en hoor dan de lucht langs de scheepshuid borrelen. Dan moet je snel de kraan sluiten, zodat de kraan en de pijp vol met lucht zitten in plaats van water. Daarna gooi ik nog een beetje antivries in de afvoer waardoor de kraan aan de bovenzijde in ieder geval ook niet kan bevriezen. In de zomer draai ik de kraan weer gewoon open en hoor dat het water weer in de pijp omhoog stroomt. De afsluitdop in de gootsteen plopt dan even omhoog.’

ZET DE KACHEL UIT!

Schepen die op de wal staan bevriezen eerder dan schepen in het water. We krijgen daarom vaak de vraag van verzekerden of zij een kachel aan boord kunnen zetten om de ergste kou eruit te halen. Doe dit alsjeblieft niet! Laat nooit een hittebron aan boord aanstaan tijdens je afwezigheid! Deze kan omvallen of te warm worden waardoor er brand kan ontstaan. Met alle gevolgen van dien voor jouw schip en omliggende schepen. Wil je weten wat je wel kunt doen ter preventie? Bel dan naar ons kantoor voor advies: 088 66 99 500.

EXTRA AANDACHT BIJ WOONSCHEPEN

Controleer het thermolint op werking. Schuif bij veel sneeuw het dak schoon, zodat de ark niet zinkt. Als het gevolg van het gewicht van sneeuw zal de ark namelijk veel dieper inzinken, waardoor mogelijk openingen in de bak onder water komen en de bak vervult.

MEER TIPS VOOR DE WINTER?

Als je meer advies nodig hebt over hoe het beste voor je schip te zorgen gedurende de winter, lees dan de volgende blogs die we eerder online zetten! Eerst vijf tips om je schip veilig de winter door te laten komen wanneer je uitgevaren bent. En daarna maar liefst dertien tips om je schip verder winterklaar te maken.

Ook kunt u de Safety Alert van Platform Zero Incidents over koud weer raadplegen. Zij hebben hiervan ook een Engelse versie (cold weather) opgesteld. Hierin worden de gevaren van stevig winters weer benoemd en maatregelen op een rij gezet.

WAT IS HET PLATFORM ZERO INCIDENTS? 

Het Platform Zero Incidents is een initiatief van de binnenvaart branch, waarbij binnen de branch kennis wordt gedeeld over incidenten met als doel ze te voorkomen in de toekomst. Het ultieme streven is geen ongelukken meer in de binnenvaart. Als EOC zijn wij onderdeel van dit platform en bieden we vanuit onze kennis actieve ondersteuning.

Word lid van de Varende Vrienden van EOC-nieuwsbrief

De Varende Vrienden van EOC is een bron van informatie: vaartips, onderhoudstrucs en boeiende verhalen van medeschippers.
Via onze nieuwsbrief krijg je de beste artikelen maandelijks in je mailbox.
Gratis en toegespitst op jouw voorkeuren!

Tim Klaasen
Tim Klaasen
EOC relatiebeheer