Myrthe en Matthijs: wisseling van de wacht

Met het School at Sea-project zeilt een klas van leerlingen op een driemaster de oceaan over en weer terug, een halfjaar lang. Ga mee op avontuur op zee, naar de Cariben en daar voorbij!

School at Sea: zes maanden op een driemaster de oceaan over en weer terug, samen met 35 medeleerlingen. Een onvergetelijk avontuur dat wij graag willen volgen! Helaas ging de reis vorig jaar niet door. Dit jaar staat het vertrek gepland op 17 oktober aanstaande. Onze blogger Matthijs gaat niet meer mee, hij heeft de blogpen van School at Sea overgedragen aan zijn schoolvriendin Myrthe. Zij zal zich hier aan jullie voorstellen, terwijl Matthijs vertelt welk nieuw avontuur hij dit jaar aangaat. Veel leesplezier!

EVEN VOORSTELLEN: MYRTHE

Zes maanden lang aan touwen trekken, zeilen hijsen, fouten maken en ervan leren en ondertussen schoolwerk doen…

Ik ben Myrthe, 16 jaar en ik zit op het tweetalig vwo op Lek en Linge. Op 17 oktober ga ik mee met School at Sea. Een reis waarmee ik zes maanden zal zeilen naar de Cariben en terug. Aan boord maak ik mijn schoolwerk. Ook maken we op reis meerdere bijzondere excursies. In dit blog kunt u volgen wat ik allemaal meemaak.

In eerdere blogs is het verhaal van Matthijs te lezen. Hij heeft mij gevraagd om het van hem over te nemen en mij geholpen aan deze geweldige sponsor. Hier ben ik hem heel dankbaar voor! Ook EOC wil ik heel erg bedanken voor de bijdrage die zij leveren aan dit geweldige avontuur!

EEN DROOM

Mijn moeder vertelde me over school at Sea in de eerste klas. Leerlingen van mijn school waren mee en dit was te zien op de schoolwebsite. Ik had meteen interesse in het traject en het balletje ging rollen. School aan boord klonk als een droom! Het idee dat ik met 37 andere leerlingen op avontuur zou gaan was iets wat me trok. Dat er een programma bestond die dit zou kunnen realiseren, was voor mij een teken om er volledig voor te gaan.

Door de jaren heen is School at Sea iets geworden dat altijd in mijn hoofd speelde. Van het ophalen van het geld, wat zich realiseerde in de vorm van een fondsenwerf traject, tot alle afspraken die ik op school aan het maken ben. Naast de spanning en ook soms zorgen, is School at Sea iets om over te dagdromen. Beelden van een prachtige sterrenhemel en spelletjesavonden aan boord, schieten dagelijks door mijn hoofd. En nu de vertrekdatum alleen maar dichterbij komt, kan ik bijna niet meer wachten!

Het betekent ook dat het onvermijdelijke afscheid van mijn gezin en beste vrienden steeds een stapje dichterbij komt. Maar die afstand geeft mij juist de ruimte om dingen als zelfstandigheid en verantwoordelijkheid te leren. Zoals het maken van een plan om voor iedereen aan boord te koken, of de wachten leiden.

SLAPEN OP EEN ONBEWOOND EILAND

Het zeilen is niet de enige belangrijke factor, ook het maken van expedities. Van het slapen op een onbewoond eiland, naar een uitwisseling. Ook maken we (indien mogelijk met corona) eigen reizen. Dit betekent dat we met een klein groepje een budget krijgen om door het land heen te reizen. De boot zet ons af en komt ons dagen later aan de andere kant van het land weer ophalen. Er gaat een begeleider mee, maar het is onze verantwoordelijkheid om snel genoeg het land door te reizen en het budget niet te overschrijden. Dit vergt samenwerking en veel overleggen. Met school at Sea ga ik dit soort uitdagingen aan. Ik zal onvermijdelijk fouten maken, maar ook heel veel leren! Over dit soort avonturen en alle leermomenten die daar bij komen kijken, zal ik gaan schrijven.

Ik hoop dat ik u heb kunnen laten zien hoe geweldig dit traject is en u geïnteresseerd bent mijn verhaal te volgen!

Groetjes,

Myrthe Hoogheid

MATTHIJS EN MASTERSKIP

Zoals u wellicht in mijn voorgaande blogs heeft gelezen, ben ik de afgelopen 2 jaar druk bezig geweest om mee te mogen gaan met het talentontwikkelingstraject School at Sea. Echter is er in de tussentijd Diabetes Mellitus type 1 bij mij geconstateerd. In mijn vorige blog heb ik de criteria punten benoemd voor School at Sea. Al deze punten zijn tot op de dag van vandaag aan de orde. Daarom heb ik in verband met mijn diabetes een gesprek gehad met de kapitein en de organisatoren van School at Sea in Amsterdam.

Mijn ouders waren ook mee, maar ik werd al vrij snel apart genomen. Ik kreeg vragen over hoe ik in verschillende situaties zou reageren, rekening houdend met mijn diabetes. De antwoorden die ik op de deze vragen heb gegeven, zijn zoals ik het nu (maar ook dan) zou doen. Mijn handelingen kunnen in sommige gevallen als perfectionistisch gezien worden, maar het gaat tenslotte om mijn gezondheid. Na afloop van het gesprek had ik er helaas geen goed gevoel over. We hebben kort erna contact opgenomen met Diabetes Centraal (waar ik onder behandeling ben) en het gesprek aan hen voorgelegd. Zij hebben aangegeven dat mijn zienswijze vanuit medisch oogpunt de juiste was. Ik zou binnen een week uitsluitsel krijgen en de conclusie bleek dat ik helaas niet mee mag met School at Sea vanwege mijn diabetes.

EEN NIEUW AVONTUUR

Mijn ouders zijn zo lief geweest om -zonder mijn weten- direct na het gesprek met School at Sea op zoek te gaan naar een alternatief programma, welke zij hebben gevonden. Mijn nieuwe traject: Masterskip met de driemaster ‘De Wylde Swan’. Masterskip is een soortgelijke organisatie als School at Sea, maar Masterskip heeft de route opgesplitst in 5 delen van circa anderhalve maand.

Deelnemen aan dit programma kan in 4 havo en 4 en 5 vwo. De reizen 1 en 5 zijn de grote oversteken van Europa naar de Cariben en vice versa. Reis 2, 3 en 4 vinden plaats in de Cariben.

Het dagprogramma ziet er als volgt uit:

06.45 opstaan
07.00-07.30 ontbijt
08.00-12.00 schoolwerk
12.00-12.45 lunch
12.45-13.00 informatie van de kapitein
13.00-14.00 ‘Happy Hour’, boot schoonmaken
14.00-16.00 workshop of excursie
16.00-18.00 sailtraining
18.00-19.00 avondeten
19.00-20.00 vrije tijd
20.00-00.00 wachtlopen of groepsactiviteit.

Dit gestructureerde dagprogramma heeft voor mij het voordeel dat de etenstijden constant zijn. Dit maakt het gemakkelijker om mijn huidige ‘prikschema’ ook aan boord te volgen. Daarnaast is het wachtlopen niet te allen tijde verplicht, omdat er meer bemanning aan boord is. Ook is er altijd een scheepsarts aan boord. Het traject waar ik aan deelneem (traject 2) vindt plaats in de Cariben, waardoor vaste wal nooit ver verwijderd zal zijn. Een geruststellende gedachte.

GROEN LICHT 

Wij hebben direct contact met Masterskip opgenomen en het hele verhaal aan hen voorgelegd. Het was een erg leuk contact, zij staan er erg positief tegenover en ……… ik mag mee met traject 2! Het geheel is nu definitief en ik heb er super veel zin in! We vertrekken op 24 december.

Myrthe Hoogheid zal het School at Sea traject van mij ‘overnemen’. Wij zijn al ruim 4 jaar goede schoolvrienden en zitten bij grote toeval al deze jaren ook bij elkaar in de klas. Zij zal u op de hoogte houden over haar traject met School at Sea en ik zal mijn avonturen met Masterskip met jullie gaan delen.

Groetjes,

Matthijs Loos

Vanaf heden kunnen jullie de avonturen van zowel Myrthe met School at Sea, als Matthijs met Masterskip volgen op Varende Vrienden. Teruglezen? Dat kan hier.

Gerelateerde artikelen

Word lid van de Varende Vrienden van EOC-nieuwsbrief

De Varende Vrienden van EOC is een bron van informatie: vaartips, onderhoudstrucs en boeiende verhalen van medeschippers.
Via onze nieuwsbrief krijg je de beste artikelen maandelijks in je mailbox.
Gratis en toegespitst op jouw voorkeuren!

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker

Delen