Een ander schip of een bak meenemen, soms komt dat handig uit. Maar pak eerst het certificaat van het eigen schip erbij om te controleren of het mag, dat kan een onverzekerde reis en een forse boete schelen.
In het certificaat staat precies welke combinaties en afmetingen zijn toegestaan. Kijk naar punt 14, 15 en 52:
- 14. Staat er ‘geschikt om een ander vaartuig langszij gekoppeld mee te voeren’? Let op: dit is beperkt tot de vaartuigen genoemd bij punt 15 en 52.
- 15. De toegelaten samenstellen. Dit is gebaseerd op een proefvaart die heeft aangetoond dat het (geladen) samenstel de vereiste snelheid, stoptijd en stuurtijden behaalt.
- 52. Aanvullende voorwaarden. Bijvoorbeeld dat het meegevoerde vaartuig moet beschikken over een in bedrijf zijnde voortstuwingsinstallatie en dat het samenstel volledig manoeuvreerbaar moet zijn.
DUBBELSCHROEVERS
Ook met een dubbele voortstuwing is het slim om het certificaat zorgvuldig te lezen. Een dubbelschroever mag alleen op één hoofdmotor varen als het certificaat dit expliciet toestaat. Er gelden bepaalde technische eisen, zoals een onafhankelijke stuurwerkpomp. Om een ander vaartuig mee te mogen nemen, moet een dubbelschroever een ‘één-motor-duwcertificaat’ hebben. Daarvoor is een proefvaart met een bak of ander schip nodig, op beide motoren en op één motor.
TIP: COMBINEER HET
Binnenkort een proefvaart gepland, vanwege nieuwbouw of voor het één-motor-certificaat? Als het kan, neem dan meteen de duwproef mee. Het kost iets meer tijd, maar levert veel plezier en gemak op.