Een stalen vloer vervangen is minder simpel dan het lijkt

Recent waren er enkele voorvallen waarbij het vervangen van de stalen vloer niet goed ging. Na de ingreep bleken beunwanden vervormd of de dennenboom te knijpen, waardoor de luikenkap niet meer goed sloot en de luikenwagen bleef steken. Het oplossen van deze problemen was tijdrovend, complex en kostbaar. Een stalen vloer vervangen is dus geen kwestie van ‘even doen’ en vereist de juiste expertise bij de werf. En een oplettende eigenaar, dat helpt ook.

Een stalen vloer is op een gegeven moment aan vervanging toe. In de containervaart gaat hij als het goed is vele jaren mee, maar in het kortere bulkwerk zoals kolen, erts, zand en grind wordt bijna dagelijks gelost en heeft de laadvloer het zwaar te verduren. Hij vervormt tussen de bodemspanten en slijt op de spanten. Op den duur ontstaan er kuilen, waarin plassen blijven staan. Dan is het tijd voor een nieuw exemplaar.

WAARDOOR ONTSTAAN DE PROBLEMEN?

De vloer draagt bij aan de langsscheepse sterkte van het schip, dus bij het eruit branden van de oude vloer komen er grote krachten op de constructie te staan, waardoor vlak, den of beunwand kunnen vervormen. Ook warmte-inbreng door branden en lassen kan voor vervorming zorgen.

Om vervorming zoveel mogelijk tegen te gaan, adviseren wij om de stalen vloer te vervangen op de helling, dan staat het schip zo vlak mogelijk. Bij een stalen vloer in het water vervangen wordt het opliggen (‘katterug’) bijna altijd groter. Hoe gevoelig een schip hiervoor is, hangt af van de scheepsgrootte, de scheepsconstructie (licht of zwaar gebouwd) en het aantal ruimen.

VERVORMING VOORKOMEN

Iedere situatie is anders, maar we kunnen wat algemene tips geven om problemen te voorkomen. Zorg in ieder geval dat er metingen worden verricht en stutten (ondersteunende constructiebalken) worden geplaatst. Maak hierover duidelijke afspraken met de werf en leg deze schriftelijk vast.

METINGEN

  • Laat vooraf, in het water, een nulmeting uitvoeren bij de ladingzone. Belangrijke punten:
    • Metingen bij de ijken en het voor- en achterschild van het laadruim (op- of doorliggen)
    • Meerdere metingen dwarsscheeps tussen de dennenboom en bij het gangboord
  • Meerdere metingen in de lengterichting (op- of doorliggen)
  • Dit droogstaand herhalen en ook op cruciale momenten tijdens het werk of bij vermoedens van vervorming.
  • Laat achteraf (na 48 uur, in het water) op dezelfde punten metingen uitvoeren.

VOORKOMEN VAN VERVORMING

  • Laat stutten aanbrengen dwarsscheeps tussen de gangboorden.
  • Laat stutten aanbrengen onder een hoek van 45° tussen vloer en beunwand (op gangboordhoogte).
  • Vraag om een werkwijze die voorkomt dat er bij branden en lassen te veel warmte-inbreng tegelijk op één plek plaatsvindt.
  • Wees extra alert bij Hardox. Dit materiaal heeft andere eigenschappen dan normaal scheepsbouwstaal en ook het lasproces is anders, zeker in combinatie met andere staalsoorten.

DE BESTE TIP

Tot slot de allerbeste tip die we kunnen geven: schakel een scheepsbouwkundig bureau in. Een scheepsbouwkundige kan precies vertellen welke maatregelen nodig zijn voor het specifieke schip. En voorspellen bij welke afwijkingen er problemen ontstaan, dus welke meetwaarden niet
meer acceptabel zijn. Verandert de constructie of de dikte van de laadvloer? Dan moet er een langsscheepse berekening worden gemaakt. Zomaar een dunnere vloer van bijvoorbeeld St52-staal of Hardox laten plaatsen, dat mag niet.

Bereken nu je premie

Ontdek binnen vijf minuten wat je premie is en sluit vandaag nog een verzekering af.
Onze belofte: bij EOC krijg je optimale dekking tegen een scherpe prijs.
Dan vaar je met een gerust hart weer verder.

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker