De harde feiten over betonballast

Beton is zwaar en relatief goedkoop, handig spul dus om een stalen casco mee te ballasten. Het vaartuig komt dieper en stabieler te liggen en je hebt meteen een mooie vlakke vloer. Alleen kleven er ook nadelen aan dit grijze goedje. Onze experts stuiten regelmatig op vochtproblemen en scheuren. Hoe voorkom je dit soort ellende en wat mag je eigenlijk verwachten van beton? We delen graag onze kennis.

CORROSIE IS REËEL RISICO

Betonballast wordt vaak toegepast bij woonschepen en woonarken met een stalen casco. Er is dan beton gestort op het vlak, tussen de spanten. Doordat er aan boord wordt gewoond, ontstaat echter condens. Misschien heeft er zelfs een raam of leiding gelekt. Dit vocht zoekt zijn weg naar het laagste punt en blijft bij de overgang van beton naar staal liggen. Daar begint zich roest te vormen.

Het water kruipt verder, via alle plekken waar het beton niet goed hecht aan het staal. Misschien was de hechting bij het storten al niet goed, of is het beton losgeraakt door de bewegingen van het schip. Het vocht blijft liggen op het vlak, kan nauwelijks verdampen en het resultaat laat zich raden: het vlak begint te roesten.

Hier merk je misschien niets van, tot het schip drooggaat voor de keuring en de expert ingetrokken klinknagels en dunne plekken constateert. Iets wat we helaas regelmatig zien. Als vlak en kimmen nog dik genoeg zijn, dan is dubbelen mogelijk. Maar valt het onder de afkeurmaat, dan moeten er hele stukken worden vervangen en daarvoor moet ook het beton eruit.

SCHEUREN

Scheuren zijn een ander veelvoorkomend probleem bij beton. In een schip zit beweging en zeker bij het periodiek droogzetten komen er spanningen op het beton. Vooral betonnen dekvloeren kunnen dat niet altijd aan, omdat de laag relatief dun en kwetsbaar is. Dit tot grote teleurstelling van de eigenaren, die ineens een lelijke scheur in hun strakke afwerkvloer hebben.

ZWAARWEGENDE TIPS

Toch beton gebruiken? Zorg dan voor optimale hechting op het staal en houd rekening met de krachten die erop komen.

BETONBALLAST OP HET VLAK:

  • De basis moet goed zijn, dus het vlak dik genoeg.
  • Het staal moet schoon zijn, zonder vet- en verfresten. Licht aangeroest mag, maar verwijder alle loszittende roest en roest uit putten. Stralen is veruit de beste methode, omdat dit het staal zowel schoon als ruw maakt.
  • Verwijder oude kimvulling (trimvulling) en oud beton. Nieuw beton zal hier niet goed op hechten.
  • Maak op het diepste punt een pompput met een inspectieluik. Zo kun je water of vocht detecteren en bij een calamiteit lenzen.
  • Plaats in de pompput een bilge-alarm dat een signaal geeft naar je telefoon.
  • Voorkom condens door goed te isoleren en voldoende te ventileren. Wees ook alert op lekkages bij leidingen, sanitair en ramen.
  • Onderzoek alternatieven, zoals ballasten met stoeptegels, ponsdoppen of loodbroodjes. Let op: plaats deze niet direct op het vlak.

BETONNEN (DEK)VLOER:

  • Vraag een constructeur naar de juiste constructiewijze. Mogelijk is er aanvullende sterkte door wapening (ijzervlechtwerk) nodig of zijn dilatatievoegen aanbevolen.
  • Een betonnen afwerkvloer, gegoten op een isolatielaag, is hoe dan ook kwetsbaar. Ook als het deskundig is aangebracht, bestaat de kans dat de top vloer scheurt door beweging of ‘zetten’ van het schip.

IS DE SCHADE VERZEKERD?

Helaas moeten we in de meeste gevallen nul op het rekest geven bij dit soort schades. Corrosie door de geleidelijke inwerking van vocht valt niet onder de polisdekking. Ook een scheur in een betonvloer of afwerkvloer is in de basis geen verzekeringswerk. Informeer je daarom goed voordat je de betonwagen voor laat rijden.

Bereken nu je premie

Ontdek binnen vijf minuten wat je premie is en sluit vandaag nog een verzekering af.
Onze belofte: bij EOC krijg je optimale dekking tegen een scherpe prijs.
Dan vaar je met een gerust hart weer verder.

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker