Het Platform Zero Incidents (PZI) heeft de Best Practice Guidance voor het berekenen van de aflaaddiepte voor de Duitse Rijn vernieuwd en nóg beter gemaakt. Met deze update ondersteunt het PZI schippers en bevrachters bij een veilige vaart op deze steeds onvoorspelbaardere rivier. Zeer nuttig voor iedereen die geladen in de opvaart gaat.
De Best Practice Guidance legt de bekende vuistregel voor het berekenen van de aflaaddiepte nog eens duidelijk uit. Een tabel met voorbeeldberekeningen helpt om snel te begrijpen hoe die vuistregel in de praktijk werkt voor een bepaald traject en pegel. In de vernieuwde versie is ook de diepgang van aansluitende vaarwegen opgenomen.
Met de sterk wisselende en soms extreem lage waterstanden van de laatste jaren wordt het nóg belangrijker om de aflaaddiepte heel precies te kunnen bepalen. Daarom doen we een warme aanbeveling: download hier de Best Practice Guidance voor het berekenen van de aflaaddiepte en voeg deze toe aan de werkinstructie.
ZELF NAREKENEN
Tegenwoordig kan ook navigatiesoftware de aflaaddiepte berekenen en een veilige ‘lane’ op de elektronische kaart uitstippelen. Dat is zeker een handig hulpmiddel, maar de schipper blijft verantwoordelijk, dus wij adviseren om het altijd zelf na te rekenen.
EOC ZET ZICH IN VOOR PREVENTIE
EOC schreef mee aan deze vernieuwde Best Practice. Via het PZI zetten we ons in om incidenten te voorkomen. Voor de beroepsvaart heeft het PZI handige tools ontwikkeld: maak daar gebruik van, bijvoorbeeld bij het inwerken van nieuwe bemanningsleden.
Alle Best Practices, Safety Flashes en Safety Alerts zijn hier in vier talen beschikbaar.