Ze vallen op als we erlangs rijden of varen: mooie woonschepen. Wij spreken van ex-beroepsschepen. Uitstekend verzorgd aan de buitenkant dus ook aan de binnenzijde, zou je denken. ‘Helaas maak ik toch vaak anders mee als ik een inspectie van zo’n schip mag doen’, aldus expert Derck de Bock. Van binnen blijkt er toch al roest te zitten, alleen had niemand dat nog gezien.
Omdat niet-varende schepen korter dan 20 meter geen certificaatplicht hebben, worden we niet altijd uitgenodigd om een inspectie te doen. Verzekeringstechnisch hanteren we voor deze schepen een inspectietermijn van 7 jaar. De periodieke casco-inspectie van stalen woonschepen is uiteraard standaard onderdeel van de cascopolis bij EOC, maar geen verplichting. Als een eigenaar van een woonschip besluit niet te laten inspecteren, wordt er een zogenaamde onderwaterschipclausule opgenomen in de verzekering. Daarmee verandert de polisdekking. Dat betekent dat als er schade ontstaat aan het woonschip als gevolg van lekkage onder de waterlijn, deze mogelijk niet vergoed wordt.
Om eerlijk te zijn, dat zien wij liever ook niet gebeuren. Sterker nog, we komen graag aan boord iedere keer als het schip droog wordt gezet. Soms is het dan geen volledige inspectie, maar nemen we even het dossier door. Als eigenaar wen je vaak aan situaties op jouw gekoesterde woonschip, maar het blijft een drijvend object. Wij als experts van EOC komen aan boord en bekijken het schip met een objectieve blik. We herkennen de problemen, met name op de onzichtbare plekken zoals onder de vloer of achter de betimmering. Roest van binnenuit is een echte sluipmoordenaar. Het is ons vak om dit op tijd te zien.
In feite willen we hetzelfde als iedere eigenaar van een woonschip: onnodige schade, verzekeringsgedoe en verdriet voorkomen. Waarom zou je niet laten inspecteren? Voor de kosten hoef je het niet te laten. Bij EOC is de inspectie voor niet-varende ex-beroepsschepen korter dan 20 meter in veel gevallen gratis. Je hoeft ons alleen maar even te bellen.