Voor trouwe lezers en volgers van de Varende Vrienden van EOC – zowel deze site als onze online kanalen – is Watersport-TV een bekende naam. Dit online watersportkanaal is sinds jaar en dag onze ‘hofleverancier’ van videoreportages en -series. Een hechte samenwerking dus, waard om eens dieper in te duiken.
DE BEKENDSTE SERIES
Wij praten daarvoor met Eric van Staten, die samen met medeoprichter Yvonne Ransijn de ‘initiatiefnemer en stuwende kracht’ achter Watersport-TV is. ‘We bestaan sinds 2017,’ vertelt Eric, ‘en doen dit samen met vaste crewleden als Matthijs Kat en Arjen Bergijk, die inmiddels al meer dan vijftig aflevering van Vaarplezier heeft gemaakt.’
De series Vaarplezier en Holland Vaart zijn de grootste titels van de mediaonderneming die wij delen, maar daarnaast produceren ze ook nog Bootklussen, Op De Haven en Honden Aan Boord. Samen goed voor inmiddels honderden afleveringen en talloze uren tv. ‘Wij brengen bovendien dagelijks het belangrijkste watersportnieuws. Onze content is heel breed, van vaarroutes tot en met bootonderhoud. We willen kijkers informeren en inspireren.’
REDACTIEBOOT
‘Zelf ben ik nooit in beeld,’ zegt Eric met een lach als we vragen of hij ook in persoon te zien is op het kanaal, ‘ik ben puur de producent achter de schermen.’ Achter die functiebeschrijving gaan een boel werkzaamheden schuil, waaronder het uitdokteren van de programma’s, het onderhoud van de website, communicatie en de montage van afleveringen. Dat doet hij – geen verrassing – vanuit een speciale redactieboot, waardoor hij samen met zijn crew reportages kan draaien en deze ter plekke kan bewerken.
‘De redactieboot is een motorboot van acht meter lang, drie meter breed en twee komma vier meter hoog. Dat laatste is belangrijk voor de bruggen van Nederland. We hadden groter kunnen gaan, maar deze afmeting is erg makkelijk als je overal wilt komen. En dat wil je als journalist natuurlijk.’ Eric is van origine zeiler, maar koos met plezier voor een gemotoriseerd vaartuig als varend kantoor. Hiermee kan hij onderweg aan boord monteren en hoeft niet meer na een lange draaidag op het water in een hotel op het land te gaan zitten.
MOOIE KIJKCIJFERS
Dit toont het elan en ook de professionaliteit waarmee de mensen achter Watersport-TV te werk gaan. ‘Wij zijn de enigen die in dit wereldje vol professioneel zijn gegaan. Dat was de eerste jaren best lastig. Het was iets volkomen nieuws en de ietsje traditionele watersportwereld was gewend aan magazines en televisie in plaats van online video’s voor hun nieuws en entertainment. Toch zijn we succesvol geworden vanwege onze fulltime betrokkenheid en inzet.’
Dit zie je terug in de ‘kijkcijfers’. Watersport-TV bereikt ruim 50.000 watersporters per maand op al hun kanalen samen: website, socials en YouTube. De meer dan duizend video’s die inmiddels online staan, zijn goed voor maar liefst zes miljoen views.
ICONISCHE TOCHT
Gevraagd naar wat de mooiste productie tot nu toe is, noemt Eric de Holland Vaart-special over de Elfstedentocht. ‘Dat was mooi om te maken, een iconische schaatstocht die je nu kunt bevaren. Laten zien hoe fraai Nederland is, is altijd ons uitgangspunt. De gemiddelde Nederlander loopt de straat uit en ziet ergens water, een slootje, een kanaal. Daar zijn we ons nauwelijks meer van bewust, maar het is overal en erg bijzonder!’
ONZE PASSIE OP VIDEO GEZET: WAAROM EOC WATERSPORT-TV STEUNT
‘EOC is vanaf het eerste moment een belangrijke partij voor ons,’ vertelt Eric, gevraagd naar de samenwerking. ‘We zijn jullie tegengekomen in Den Helder tijdens de Traditionele Schepen Beurs. Wij zochten destijds partijen voor steun, omdat we onze content gratis aan kijkers willen aanbieden. Steun vanuit de watersportbranche is daarom heel belangrijk, zowel adverteerders op de site als sponsors zoals EOC.’
Voor EOC levert het daarnaast geweldige video’s op voor het Varende Vrienden-platform. ‘De serie Vaarplezier bijvoorbeeld,’ zegt Ferdy Hoekman, bestuurder commercie bij EOC, ‘dat vinden we geweldig omdat Arjen de brug slaat tussen theorie en varen in de praktijk. Dat is in onze ogen het beste, want varen is vooral een váárdigheid die je moet leren. Op die manier passen deze video’s heel goed bij waar wij voor staan en we sponsoren ze dan ook graag.’
PASSIE EN ETHOUSIASME
Ook bewondert Ferdy hoe Eric met Watersport-TV is begonnen vanuit diens passie en enthousiasme. ‘Daarmee brengt hij inmiddels alle facetten van de watersport in beeld, van de grote tot de kleine evenementen. Hij staat er middenin en bereikt heel veel watersporters met zijn video’s.’
Dat zulk enthousiasme aanstekelijk werkt, zien we aan de reacties op de series die we delen. ‘We werken graag met Watersport-TV samen om zoveel mogelijk (potentiële) watersporters te laten zien hoe mooi de watersport in Nederland is. Ook zeer belangrijk: als scheepsverzekeraar biedt het ons bovendien de mogelijkheid om op een leuke manier kennis te verspreiden over veilig varen.’
BEKIJK DE SERIES VAN WATERSPORT-TV
- Holland Vaart: over de mooiste vaarroutes en bezienswaardigheden in Nederland
- Vaarplezier: met tips over varen, onderhoud en stalling
- Wonen op het water: waarin Watersport-TV op bezoek gaat bij fraaie waterwoningen
SAMENWERKEN MET EOC
EOC is diep verankerd in de Nederlandse maritieme wereld. Vanuit onze oorsprong kennen we de vaart en voelen sterk met haar mee. Daarom ondersteunen wij als onderlinge verzekeraar met plezier initiatieven, projecten en organisaties op het gebied van veiligheid, scholing, duurzaamheid, erfgoed en evenementen. Deze samenwerkingen maken vaak het verschil en daar zijn we trots op.