Aanvraag nadeelcompensatie is een traject vol drempels

Hoog water, staking of stremming: het is de laatste tijd vaak onderwerp van gesprek. Wie door deze omstandigheden omzet misloopt of extra kosten maakt, kan proberen om compensatie van de overheid te krijgen. Maar wanneer is er nu precies recht op nadeelcompensatie? 

In Nederland kun je in sommige gevallen compensatie van de overheid krijgen voor financiële schade door het niet kunnen varen. Hierbij is de eerste vraag: is er sprake van een onrechtmatige daad van de overheid? Oftewel: heeft de overheid een fout gemaakt die haar te verwijten is? Zo ja, dan kan de overheid aansprakelijk worden gesteld op basis van artikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek. Als hierbij aan alle strikte wettelijke vereisten is voldaan, kun je schadevergoeding vorderen.  

In veel gevallen zal het niet lukken om de overheid aansprakelijk te houden, terwijl je wel schade lijdt door een doen of nalaten van de overheid. Omdat dit niet altijd redelijk is, heeft de overheid een regeling gemaakt: de nadeelcompensatie. Hiermee wordt schade gecompenseerd die ontstaat door een handeling van de overheid. Hoog water, staking of stremming als gevolg van een aanvaring vallen hier niet onder. Het gaat dus voornamelijk om stremmingen door een storing of langer durend defect. 

WANNEER KOM JE IN AANMERKING?

De nadeelcompensatie is geregeld in titel 4.5 van de Algemene Wet Bestuursrecht en nader uitgewerkt in de Beleidsregel nadeelcompensatie Infrastructuur en Waterstaat 2024 (‘de Beleidsregel’). Deze beleidsregel is een ingewikkeld stuk wetgeving, met specifieke regels over wanneer schade als ‘normaal maatschappelijk risico’ moet worden aanvaard, en er dus geen compensatie volgt. Om in aanmerking te komen voor nadeelcompensatie, moet aan álle regels worden voldaan. We hebben het samengevat in een stappenplan. 

Stap 1: Gaat het om een niet-normale infrastructurele maatregel? 
Alleen schade door een maatregel die niet te voorzien was en niet vooraf is gecommuniceerd, komt in aanmerking voor compensatie. Gepland onderhoud voldoet bijvoorbeeld niet, maar een noodreparatie wel. 

Stap 2: Is de schade hoger dan de bagateldrempel?  
De bagateldrempel is een minimumbedrag dat de overheid ziet als het ‘normaal maatschappelijk risico’. In dit geval is dat 500 euro. Voor ondernemingen geldt dat er bovendien sprake moet zijn van een omzetdaling of kostenstijging van meer dan 2%.  

Stap 3: Is de schade hoger dan de omzet-kostendrempel? 
De omzet-kostendrempel hangt af van de normomzet en normbrutowinstmarge. Er wordt gerekend met drempelpercentages, die staan in de bijlage van de beleidsregel. Vraag voor de specifieke berekening jouw boekhouder of accountant. Aandachtspunt is dat in de charter- en passagiersvaart de coronajaren niet als maatgevend worden gezien. 

Stap 4: Wat wordt de vergoeding na aftrek van het forfait? 
Als aan 1 t/m 3 is voldaan, dan wordt de exacte schade berekend en aan de hand van een formule een forfait vastgesteld. Dit forfait is het bedrag dat voor eigen rekening van de benadeelde blijft. Dus ook als jij recht hebt op compensatie, blijft een deel van de schade voor eigen rekening. 

PAS ZINVOL BIJ LANGDURIGE STREMMING

Het is duidelijk: compensatie krijgt u niet zomaar. Door de financiële drempels komen kleinere schades niet in aanmerking, pas bij langdurige evenementen is het zinvol om een aanvraag te doen. Verzamel eerst de benodigde cijfers en reken alles goed door. Uiteraard kunt u voor advies terecht bij EOC Scheepsrecht, maar houd er rekening mee dat hiervoor ook uw input nodig is. U kunt een verzoek tot nadeelcompensatie zelf indienen. Wordt het verzoek afgewezen, dan kunnen wij beoordelen of dit terecht is, of niet. 

Kijk hier voor meer informatie en een link naar de wettekst. 

Gerelateerde artikelen

Je risico's gratis in kaart

Welke risico’s loop je met je schip? En welke aanvullende verzekeringen zijn slim om erbij te nemen?
Vraag het onze experts! Wij geven je kosteloos deskundig advies, zodat je de beste stappen zet.

Delen